Recenze knihy
Šťastný management: Jak mít úspěch díky Happiness Managementu a Employee Value Proposition
Velmi nás zajímají vaše postřehy. Prosíme, podělte se o ně s námi.






    Děkujeme.

    Čtenářský bonus
    Šťastní zaměstnanci jsou jádrem prosperujících úspěšných organizací.
    Když jsme v práci šťastní, jsme motivovanější, výkonnější a dosahujeme lepších výsledků. Práce nás baví. Naopak, když nás práce nebaví, cítíme vyčerpání, jsme demotivovaní a méně výkonní. Baví nás práce, kterou považujeme za smysluplnou. A smysluplná se nám jeví taková práce, při které využíváme svůj potenciál v souladu se svými hodnotami a dosahujeme cílů, které uspokojují naše potřeby. Když vykonáváme činnosti v souladu se svými hodnotami, cítíme se šťastní.

    Tři příklady, které demonstrují souvislost mezi (ne)souladem hodnot zaměstnanců a jejich pracovním výkonem.
    https://happinessmanagement.cz/wp-content/uploads/2024/08/kniha-bonus_pokladni.jpg
    Vysokoškolsky vzdělaná pokladní - situace, kdy zaměstnanec nemá v práci příležitost naplňovat své hodnoty.

    Karolína vystudovala vysokou uměleckou školu. Má velký talent pro malování, jenže to ji neuživí. Proto pracuje jako pokladní v místním obchodě. V práci se cítí podceňována. Svůj umělecký talent využívá už jen výjimečně – domů z práce se vrací unavená a na malování tak nemá chuť ani energii. Necítí se v práci šťastná, což vede ke snížení pozornosti, chybám při obsluze zákazníků a celkově horšímu zákaznickému servisu.

    Karolíniny dominující hodnoty: kreativita a možnost seberealizace.

    Co může Karolínin vedoucí udělat pro její větší pracovní šťastnost a výkonnost?
    - Zapojit ji do projektů, které souvisejí s jejími zájmy, například do aranžování prodejny nebo do tvorby propagačních materiálů.
    - Nabídnout jí možnost vyššího kariérního cíle.
    - Nabídnout jí rozvoj, kterým si Karolína rozšíří odbornost mimo vystudovaný obor.
    - Delegovat na ni pár těžších úkolů, které budou odpovídat úrovni jejího vzdělání.
    Ambiciózní obchodní zástupce - situace, kdy zaměstnanec svou prací realizuje své hodnoty, ale ne všechny aktuálně prioritní.

    Marek, zkušený obchodní zástupce, je motivován vysokými výdělky. V práci ho většina činností velmi baví (např. vyhledávání a kontaktování nových klientů), jiné ho ale nebaví vůbec. Například administrativu vykonává velmi nerad, obvykle na poslední chvíli a s pocitem, že ho odvádí od důležitých a efektivnějších činností. Dosahuje dobrých výsledků, ovšem vzhledem ke svému potenciálu a možnostem trhu ne zcela maximálních.

    Markovy dominující hodnoty: úspěch a materiální zajištění.

    Čím může vedoucí zvýšit Markovu pracovní šťastnost a výkonnost?
    - Pravidelně oceňovat jeho úspěchy a poskytovat pozitivní zpětnou vazbu.
    - Zrevidovat administrativní procesy a případně omezit nebo zrušit ty, které nemají významný vliv na úspěšné dosahování strategických cílů organizace.
    - Přiřadit Markovi mentora, který mu pomůže zefektivnit administrativní činnosti.
    https://happinessmanagement.cz/wp-content/uploads/2024/08/kniha-bonus_obchodak.jpg
    https://happinessmanagement.cz/wp-content/uploads/2024/08/kniha-bonus_operator.jpg
    Angažovaný výrobní operátor - situace, kdy má zaměstnanec v práci příležitost naplňovat své dominantní hodnoty.

    Josef je zkušený výrobní operátor. Jeho názor je ceněn. Technici ho často vtahují do řešení problémů a konzultují s ním vylepšování výrobních zařízení. Cítí se být důležitou součástí týmu. Svou práci vnímá jako smysluplnou. Má chuť přicházet s novými nápady, což zvyšuje jeho i firemní efektivitu práce.

    Josefovy dominující hodnoty: osobní užitečnost a důležitost.

    Čím vedoucí udrží Josefovu pracovní šťastnost a výkonnost?
    - Dál ho bude zapojovat do řešení problémů a oceňovat jeho nápady.
    - Přidělí mu oficiálně mentorskou roli, ze které bude podporovat a rozvíjet své služebně mladší kolegy.
    Proč se vyplácí, když jsou zaměstnanci v práci šťastní?
    - Vyšší výkonnost: Šťastní zaměstnanci jsou angažovanější, kreativnější a produktivnější.
    - Nižší fluktuace: Zaměstnanci, kteří jsou v práci šťastní, nemají tendenci měnit zaměstnání.
    - Lepší vztahy se zákazníky: Spokojení zaměstnanci kladně hovoří o firmě a poskytují lepší služby zákazníkům.
    - Silná značka zaměstnavatele: Zaměstnanci, kteří pracují s radostí, se před svými známými vyjadřují o firmě a týmu pozitivně.

    Co nejčastěji podporuje šťastnost zaměstnanců v práci?
    - Když vidí, čím je jejich práce užitečná.
    - Když jim je dobře v pracovním týmu a když vnímají vzájemnou spolupráci napříč firmou.
    - Když mají příležitost uplatňovat a rozvíjet své silné stránky.
    - Když se ve firmě cítí fyzicky i psychicky bezpečně.
    - Když mají pravidelnou zpětnou vazbu o tom, jak si vedou – co dělají dobře a co by mohli zlepšit.
    - Když vnímají procesy ve firmě jako spravedlivé.
    - Když se jejich vedoucí chovají v souladu s firemními hodnotami a důsledně dbají na dodržování firemních hodnot ve svém týmu.
    Individuální pocit šťastnosti ale závisí především na tom, jak člověk vnímá okolní podmínky a situace – zda je interpretuje pozitivně nebo negativně. Každý zdravý jedinec má schopnost být šťastný a aktivně k tomu přispívat. Každý zaměstnanec tedy nese za své štěstí v práci také osobní odpovědnost, která se projevuje v jeho postojích a chování k druhým.